Kezdőlap > aus dem backofen, magyaros, sütöben sült > juhtúrós pogácsa – pogatscherln mit schafskäse

juhtúrós pogácsa – pogatscherln mit schafskäse

17. január 2010 Hozzászólás Go to comments

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         még az óévben készítettem el limara juhtúrós pogácsáját. úgy megkívántam, amikor elolvastam a receptjét, hogy azon nyomban el kellett készítenem. persze a juhtúró gond volt, mert errefelé sajnos nem ismerik. pont akkor sült, amikor kedves barátném éppen telefonált, hogy aznap érkezett vissza. szlovákiából. akkor esett le, hogy  én milyen bolond vagyok.  mert ugye az eddigi évek során, soha, de soha eszembe nem jutott megkérnem, hogy hozzon nekem pár kiló egy kis juhtúrót. rögtön meg is fogadtam, hogy legközelebb élek majd az alkalommal sajnos a legközelebb nyáron lesz. addig is kisegítem magam jó érett fetasajttal.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ettöl eltekintve mindent limara útmutatásai alapján készítettem, ugyanis meg vagyok gyözödve róla,  hogy a mesebeli szegénylegények is a limara receptje alapján készült pogácsával szoktak útnak indulni. és ugye ök mindig szerencsével járnak…

  • 60 dkg finomliszt

  • 25 dkg vaj

  • 1 tojás

  • 25 dkg juhtúró híján fetasajt

  • 2 tk. só

  • 0,5 dl tej

  • kis pohár tejföl (1,5 dl)

  • 2,5 dkg élesztő

  • csipet cukor

  • tojás a kenéshez

  • 10 dkg reszelt sajt (nálam appenzeller volt)

a tejet meglangyosítottam,  a cukrot és az élesztőt belekevertem. lefedve félretettem. míg az élesztő beindult elmorzsoltam a vajat a liszttel, belekevertem a sót, a fetasajtot. közepébe mélyedést csináltam, ide ütöttem a tojást, tettem a tejfölt (nem tudtam,  mekkora a kis pohár, szemre tettem bele 2 dl.-nek a jó háromnegyedét)  és a felfutott élesztőt is. közepesen kemény, jól gyúrható tésztát állítottam belőle össze. nem tettem egy éjszakára a hűtőbe, mert nem bírtam volna kivárni.  szerencsére a hűtést lehet kicsit röviden, de minimum 2 órának lennie kellett.

lisztezett deszkán ujjnyi vastagra nyújtottam, tetejét berácsoztam, majd apró pogácsákat szaggattam belőle pogácsaszaggató híján egy pálinkás pohárral.  sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztattam őket, hagytam pihenni  30 percet. lekentem tojással, mindre tettem jó sok egy csipet reszeltsajtot, ami nálam appenzeller volt, melynek domináns íze volt hívatott a hiányzó juhtúró ízét imitálni segíteni a fetasajtnak. 220 fokra előmelegített sütőben sütöttem 15-20 percig. a konzisztenciája nagyon-nagyon jó lett, az íze pedig majdnem olyan lett, mint az igazi juhtúrósnak. 

ja, ma is megsütöttem, a liszt 1/3 –át teljeskiörlésüvel pótoltam. gondoltam, így kicsit csalok és nem lesz lelkiismeretfurdalásom, ha megint megeszek együltömben egy fél tepsivel.  a lényeg, hogy így is kimondhatatlanul finom.

nokedli 1-10

wenn die helden  der ungarischen märchen sich auf den weg machen, ihr glück in der großen weiten welt zu machen, haben sie immer pogatscherln in der schultertasche. die kleinen runden dinger scheinen nicht nur nahrhaft, sondern auch eine art talisman zu sein, denn zum schluss haben die armen kerle immer die königstochter und das halbe königreich dazu… es lohnt sich also, sie mal selber zu backen. man nehme:

  • 600 g mehl

  • 250 g butter

  • 1 ei

  • 250 g fetakäse vom schaf 

  • 2 tl salz

  • 0,5 dl milch

  • 1,5 dl créme fraiche

  • 2,5 g hefe (od. 7 g trockenhefe)

  • eine priese zucker

  • 1 ei zum bestreichen

  • 100 g geriebener käse (appenzeller oder anderer kräftiger käse)

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    die milch mit dem zucker etwas erwärmen (so, dass  sie gerade warm ist, wenn man den finger reinsteckt), die hefe darunter rühren und zugedeckt ca. 5-10 minuten gehenn lassen. wenn ihre volumen sichtbar größer wurde, weiter verwenden. während dieser zeit das mehl mit salz, butter, fetakäse in einer großen schüssel zerbröseln. in die mitte eine vertiefung machen. hierein das ein, die hefe mit der milch und das créme fraiche gießen. hieraus einen mittelfesten teig kneten. zu einer kugel geformt und zugedeckt für eine nacht in den kühlschrank stellen. eilige können auch bereits nach 2 stunden weitermachen.

    den teig auf einem holzbrett fingerdick ausrollen, mit einem messer die oberfläche ein wenig einritzen und mit einem kleinen schnapsglas (immer wieder in mehl tauchen, dann klebt der teig nicht so) kleine runde pogatscherl ausstechen. diese dann auf ein mit backpapier ausgelegtes backblech stellen und 30 minuten stehen lassen. danach mit ei bestreichen und mit dem käse bestreuen. im den vorheizten ofen bei 220 °C in ca. 20-25 fertig backen.

    vorsicht! die dinger machen echt süchtig und sind der star eines jeden buffets…

    1. Makka
      20. január 2010 - 08:04

      Nagyon finom lehet, szerintem ki fogom próbálni.
      Egyébként amikor ilyeneket olvasok, hogy hol mi minden nincs, kedvem lenne odaköltözni, hogy nyissak érdekes kis boltot mindenfélével benne, ami nem található az adott országban. Ilyen alapon viszont folyton csak mászkálhatnék és boltokat nyitogathatnék.
      Mondjuk, valaki a múltkor azon vekengett, hogy náluk Amerikában nincs töpörtyű, azért nem tud töpörtyűs pogácsát készíteni. Na de mi sem egyszerűbb, mint töpörtyűt sütni… Azért oda nem költözök, mert azoknak egyébként is van mindenük.:) Legalábbis alapanyagok és kaják terén.

    2. Makka
      20. január 2010 - 08:05

      költözöM, jaj

    3. 24. január 2010 - 19:45

      Natürlich kenn ich Pogácsa😉 Habs bisher einmal versucht, ist aber gründlich misslungen😦 Bisher waren mir die Mengen aber immer zu groß, als Einzelperson krieg ich so ne Menge an Pogácsa schlecht weg:-/ Aber kann man sie eigentlich einfrieren?
      Ich glaube im deutschen Rezept sind ein paar kleine Umrechnungsfehler passiert. Ich glaube Du meinst 250 g Feta und 25 g Hefe. Ich hab auch immer Probleme beim Umrechnen der ungarischen Rezepte, bin jedesmal wieder am Grübeln und muss Nachgucken.

      • stampoasis
        24. január 2010 - 19:53

        danke für´s korrekturlesen:) diese umtrechnerei ist aber auch wirklich nervig, werde das gleich ändern. bei dem rezept kann nichts schief gehen, glaube mir! versuchs mal mit der hälfte der angegebenen mengen. daraus wird dan ein blech mit ca. 220 pogacsa´s. ich habe es mal gelesen, dass man sie auch einfrieren kann. im ofen aufgebacken sollen sie wieder wie freisch aus dem ofen sein. ich habe es noch nicht probiert, weil ich das auf diese weise aufgebackene brot auch nicht mag – obwohl andere darauf schwören.

    1. 18. január 2010 - 21:27
    2. 3. április 2010 - 21:47
    3. 14. március 2011 - 19:33
    4. 4. március 2012 - 21:51
    5. 19. július 2013 - 17:52
    6. 10. október 2014 - 08:25

    Vélemény, hozzászólás?

