Kezdőlap > aus dem backofen, gemüse, sütöben sült, zöldség > zeller-gratin – sellerie-gratin

zeller-gratin – sellerie-gratin

9. december 2009 Hozzászólás Go to comments

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

a zellert intenzív íze a tél egyik legizgalmasabb  gumós zöldségévé teszi. meg is oszlanak róla a vélemények: vagy imádja valaki, vagy ki nem állhatja.  mondanom sem kell, én melyik csoportot erösítem. már gyerekkoromban is szerettem, amikor csak az íze miatt került egy kis darab a húslevesbe. söt be kell valljam, azt a bizonyos poralapú krémlevest is nagyon szerettem. viszont másra nem is emlékszem, hogy készült volna belöle.  szerencsére ínyesmester jócskán ad tippeket felhasználásához, füszerezéséhez. ezt azóta tudom, amióta tavaly ilyenkor húgom elhozta nekem nagymamámtól. megsárgulva, néhány lapját hullajtva, tartalomjegyzékét félig elveszítve, de mégiscsak egészében tekintve korát meghazudtolóan remek állapotban van, megspékelve néhány szabad földböl és nök lapjából kivágott recepttel.

zellerha valami ötletet keresek, mindig elöszoktam venni és szinte mindig találok benne olyasmit amit még nem tudtam vagy amit rég elfelejtettem. ezt a zellergratint tavaly készítettem elöször. nagyon finom lett, bár húgomat saját bevallása szerint azóta sem kapta el a vágy, hogy újra készítse. lehet, hogy nem kellett  volna 3 személyre 2 nagy gumó zellerböl készíteni? nekem nagyon bejött és itt-ott kicsit finomítottam a  recepten. még  mr. nokedli is nagyon szereti (pedig egyébként állítólag ki nem állhatja a zellert).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA          

1 nagy zellert meghámozok, félbe- majd ujjnyi szeletekre vágok. sós-citromos vízben 10-12 perc  alatt fél puhára fözöm. ezalatt 1 dl tejszínt összekeveret 2 tk teljes kiörlésü liszttel és 6 ek zeller-fözö-vízzel. sózom, borsozom, szerecsendiót reszelek bele, néhány kapribogyót negyedelve belekeverek. a zellerszeleteket egy kivajazott tüzállótálba rakom, minden réteget meglocsolok egy kevés öntettel, megszórok 1 ek zsemlemorzsával. az utolsó rétegre egy kevés vaj is kerül, végül megszórom reszelt parmezánnal és apróra vágott dióval. elömelegített sütöben 180°C-on 30 perc alatt aranysárgára sütöm. köretnek nekem barna rizs ízlik hozzá a legjobban.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

die sellerieknolle gehört zu den spannendsten und geschmacksintensivsten gemüsen des winters. entweder man mag sie oder man hasst sie. ich gehöre zu den sellerieknollen-fanatikern. auch wenn ich als kind dieses wunderbare gemüse entweder in der traditionellen sonntäglichen fleischsuppe (eine klare suppe – ohne ein kleines stück sellerie schier unvorstellbar) oder in dieser bekannten tüten-créme-suppe gegessen hatte. dank eines alten kochbuches meiner oma, das ich im letzten jahr von meiner schwester erhalten habe, fand ich einige interessante anregungen zur zubereitung. eines davon ist dieses rezept – das heisst hier und da habe ich es noch ein wenig verbessert. nun ist es für mich perfekt! selbst mr. nokedli, der eigentlich keine sellerie mag, kann dem überbackenen sellerie nicht widerstehen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1 sellerieknolle schälen, halbieren und in fingerdicke scheiben schneiden. im salz- und zitronenwasser in 10-12 minuten halb weich kochen lassen währendessen. 1 dl sahne mit 2 tl vollkornmehl sowie mit 6 el aus der sellerie-kochwasser verrühren, salzen, pfeffern, muskatnuss dazureiben, einige kapern in vierteln geschnitten dazugeben. die sellerie in eine ausgebutterte feuerfeste form schichten. jede schicht mit ein wenig soße sowie mit 1  el semmelbrösel bestreuen. auf die letzte schicht zusätzlich ein wenig butterflocken verteilen, geriebenen parmesan sowie ein paar gehackte walnüsse streuen. bei 180°C im vorgewärmten backofen 30 minuten goldbraun backen. ich mag dazu sehr gern vollkornreis.

  1. 10. december 2009 - 05:58

    Imádom a zellert! ez is egy szuper ötlet!🙂
    A fotók pedig lenyügöztek!🙂

    • 10. december 2009 - 08:14

      köszönöm, ancsika:-) sokan azt hiszik, hogy a zeller olyan jelentéktelen, fromátlan, ormótlan gumó. szerintem ennek pont az ellentéte igaz. engem nagyon elbüvöl, szinte mágikusan vonz;-)

  2. Anikó
    10. december 2009 - 18:33

    Nagyon jó hangzik (és néz ki), én is imádom a zellert🙂 Még kerestem egy recept a hétvégére, az lesz! Valahogyan a zeller úgy néz ki mint agyvelő, nem?😉
    Gondolsz hogy valamikor választani kell egy nyelv a melyiken válaszolok itt?

    • stampoasis
      10. december 2009 - 20:07

      anikó, ez az agyvelö hasonlat nagyon jó, én is gondoltam már erre. a kérdésednél most nem igazán értettem, mire vonatkozik?

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

