Kezdőlap > gyors, leves, suppe > spanyol tökleves 18 éven felülieknek – spanische kürbissuppe (für alle über 18)

spanyol tökleves 18 éven felülieknek – spanische kürbissuppe (für alle über 18)

1. december 2009 Hozzászólás Go to comments

halvány gözöm sincs róla, hogy a spanyolok esznek-e töklevest. legalábbis én még sosem hallottam. de ha ennének, akkor biztosan így vagy legalábbis nagyon hasonlóan. de mindenképpen chorizo-val.

nekem a tökleveshez a mai napig a pirított sonka hozzátartozott. a füstölt sonka lekerekítette a puha tök-ízt. mától tudom, hogy van ennél sokkal jobb. a véletlen müve. nem volt itthon sonka. más se nagyon, de két kis tök várta már nagyon, hogy sorra kerüljön. plusz egy birsalma. és egy pár centis gyömbér-gyökér. mindezeket egy kis sóval és egy fél szál vaníliával kevés vízben puhára föztem, majd botmixerrel pürésítettem. tálaláskor megszórtam chiliszálakkal és narancsvirággal. a koronát pedig a pár vékony karikára szelt,  egy pici olívaolajon megsütött chorizo tette fel.

az eredmény minden várakozást fölülmúlt és valami fantasztikus orális élményt nyújtott: íz- és illatorgia hatványozva. csak szuperlatívuszokban tudok áradozni a spanyol viaszról töklevesröl. ennél finomabbat még sosem ettem, sem töklevesböl, sem másból. csukott szemmel ettem, annyira finom, semmi máshoz nem hasonlítható ízkombinációban  volt részem. elsö körben csak egy tányérral mertem enni. egy óra elteltével repetáztam. a két tányér között epekedve vágyakoztam és csak az ízekre és az illatra tudtam gondolni. másodszorra is nagyon-nagyon jó volt. 

a krémleveseket sosem szoktam 100%-an pürésíteni, szeretem, ha vannak benne kisebb-nagyobb darabok, amelyekröl fel lehet ismerni, milyen levest is eszem. itt voltak a tök- és a birsdarabok mellett itt-ott kisebb gyömbér darabok is, amelyek fokozták az élvezeti hatást: intenzív, kicsit csípös gyömbér íz, majd a puha krémleves, amely jótevöen csitította a csípös ízt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA          

geschmackserlebnis pur: keine ahnung, ob die spanier die kürbissuppe kennen. sollten sie es  doch tun, dann essen sie sie bestimmt wie folgt. oder ähnlich. auf alle fälle mit chorizo.

bis heute war ich davon überzeugt, dass zur kürbissuppe gebratene schinken gehören. heute hatte ich aber keinen im haus. zwei kleine kürbisse warteten jedoch ungeduldig darauf, als suppe zu enden. ich habe sie gewürfelt und im beisein einer ebenfalls gewürfelten quitte und eines stückchen ingwers, mit ein wenig salz und einer halben vanilleschote weichgekocht. danach mit einem stabmixer püriert. bestreut wurde die suppe mit etwas chilifäden und orangenblüten, gekrönt wurde sie mit einigen in olivenöl gebratenen chorizo-scheiben.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

das wort geschmacks- und sinnesexplosion beschreibt nur sehr vage, was durch die suppe ausgelöst wurde!  von der wunderbaren farbe ganz zu schweigen. ich habe sie mit gecshlossenen augen genossen. gleich zweimal hintereinander…

Kategóriák:gyors, leves, suppe
  1. 1. december 2009 - 21:33

    Teljesen beleszerettem ebbe a levesbe! S a tálaláshoz ezek a chiliszálak is lenyűgöznek!:)

    • stampoasis
      1. december 2009 - 21:36

      napmátka, köszönöm szépen, én is teljesen mámoros vagyok – már a színe is elvarázsol;-)

  2. 1. december 2009 - 22:17

    Fantasztikusan néz ki, de a leírásod paffra vágott. Most megyek és bekapok egy darabka birsalmasajtot legalább. Nem kéne, már negyed tizenkettő!

    • 2. december 2009 - 07:17

      föz és fecseg, hogyhogy paffra vágott? írtam ám, hogy csak 18 éven felülieknek;-)

  3. 2. december 2009 - 05:11

    Nekem is nagyon tetszik a levesed! Ízesítésben kicsit hasonló Chili és Vanilia levese , amit gyakran szoktam főzni (ő sült tököt, birsalmát használ hozzá, vaníliát, chilit, hagymát). A tiédet is ki kell próbálnom🙂 Csak szereznem kell hozzá narancsvirágot és ilyen szép chiliszálakat, mert anélkül nem az igazi🙂

    • 2. december 2009 - 07:19

      lúdanyó, köszönöm szépen. a narancsvirágot helyettesítheted narancshéjjal, a csiliszálakat csilipehellyel. az íze sztem akkor is tökéletes lesz. a képröl meg legfeljebb hiányoznak azok a szálak;-)

  4. 2. december 2009 - 05:33

    Nokikám, ez nagyon ott van!!!😉

    • 2. december 2009 - 07:19

      ancsikám, a te ötleted alapján jutottam el egyáltalán a tök-birs párosításig. örök hálám érte;-)

  5. Astrid
    2. december 2009 - 06:44

    Hallo Orsolya,
    was mich auf deinem Blog besonders beeindruckt sind die Bilder. Eine Augenweide. Wenn es auch so gut schmeckt…..
    LG
    AStrid

    • 2. december 2009 - 07:20

      astrid, vielen lieben dank. ich kann dir versichern: es schmeckt alles noch viel besser als die fotos vermuten lassen:-)

  6. 2. december 2009 - 07:12

    Külön-külön a tök és a birsalma is Top 5-ben van nálam, de eszembe sem jutott, hogy a kettőt házasítsam. Pedig mennyire jól néz ki, és milyen finom lehetett! :))

    • 2. december 2009 - 07:21

      felhölány, próbáld ki, eszméletlenül jó párosítás!!

  7. 2. december 2009 - 17:26

    Paffra vágott a levesed, mert rögtön megéheztem tőle! Ok, hamarosan megfőzőm!:)

    • stampoasis
      2. december 2009 - 19:31

      nem fogsz csalódni;-)

  8. Anikó
    2. december 2009 - 18:28

    Oh, vanilliával és birsalmával, nagyon jó hangzik és még vár egy 3/4 tök a hűtőmbe😉

  9. stampoasis
    2. december 2009 - 19:40

    anikó, akkor hajrá!!!

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

