Kezdőlap > hús, leves > csorba – húsgombóccal

csorba – húsgombóccal

4. november 2009 Hozzászólás Go to comments

eddigi életem során nem készítettem még annyi gombócot, mint az utóbbi pár napban. a gombócozás már csak ilyen: nem lehet megunni. és még függövé is válik az ember. pedig még csak max vkf-összefoglalójának elsö részét olvastam. itt bukkantam rá alíz csorba-receptjére.  az alábbi  kép kicsit csalóka, nem attól csorba a csorba, hogy csorba-tálkában szervírozzák. de hogy honnan kapta a nevét, azt még nem tudom. remélem, valaki hamarosan elárulja. elöljáróban annyit, “hogy a csorba egy savanyú leves, amit a román konyhából vettek át az erdélyiek. általában korpaciberével (borşsal) savanyítják, de használható erre a célra paradicsomlé, citromlé, káposztalé”.  összefoglalva tehát: savanyú, valamint lestyán és sok apróra vágott zöldség van benne. a többi hozzávaló opcionális. aki a többet szeretne tudni, olvashat róla itt és itt.

én egy kicsit eltértem a recepttöl és így készítettem: 25 dkg darált marhahúst összekevertem egy tojással, egy evökanál zsemlemorzsával,  2 cikk összenyomott fokhagymával, sóval és örölt pirospaprikával, majd vizes kézzel mogyorónyi gombócokat formáltam.

IMG_77685 dkg apróra vágott füstölt szalonnát megpirítottam, egy közepes fej hagymát apróra vágva rádobtam és üvegesre dinszteltem (még kellett hozzá egy kevés olívaolaj). hozzáadtam 2 apróra vágott répát,  2 krumplit, 1 karikákra vágott csípös pirospaprikát, sóztam, borsoztam és néha kevergetve majdnem puhára dinszteltem. ekkor felöntöttem vízzel, hozzáadtam egy kockákra vágott paradicsomot két marék savanyított káposztát, további 5 percig lassú tüzön föztem, majd beletettem a húsgombócokat és a lestyánt. még 2 percet kis tüzön “forraltam”, majd elzártam a tüzet és lefedve 10 percet állni hagytam. tálaláskor egy-egy kanál tejfölt kevertem a levesbe.  

mr. nokedlival egyetértettünkabban, hogy a legeslegfinomabb levesek egyike. fontolgatom is a korpacibere házikészítését. egyetlen gondom az, hogy már csak egy icipicike lefagyasztott lestyán van a mélyhütöben és nem tudom, honnan szerezhetnék?

Kategóriák:hús, leves Címke: , ,
  1. sedith
    5. november 2009 - 06:42

    Hát igen, én is tanúsíthatom, hogy a csorba a legfinomabb levesek egyike. Annak ellenére, hogy nincs is kőbe vésett receptje. Az a maréknyi savanyúkáposzta tényleg jól megbolondíthatta. Az elnevezése tényleg nem kapcsolódik semmiféle csorba edényhez:), hanem a török corbaşi szóból származik (legalábbis így tudom), ami egyszerűen levest jelent. A románban a ciorba (ejtsd csorba) viszont csakis savanyított leveseket jelent.

    • stampoasis
      5. november 2009 - 10:12

      köszönöm szépen a gyors választ. de jó, hogy végre megtudtam, mitöl csorba a csorba.

  2. 5. november 2009 - 08:33

    Orsi, megkaptad-e a könyvet?

    • stampoasis
      5. november 2009 - 10:10

      @phzs: írok mindjárt emilt….

  3. stampoasis
    5. november 2009 - 10:38

    egy kis kiegészítés: Alíz, Erdélyből írta…
    a tejföl semmit nem ront rajta, ha úgy jobban bejön, tegyél bele. Ebben az esetben viszont már az Erdélyi csorba egyik változatáról beszélünk, ui. az erdélyi magyarok, amikor csorbát kezdtek főzni, “el sem tudták képzelni tejföl nélkül” – akárcsak Te.🙂 A románok viszont általában nem tesznek tejfölt a csorbáikba, hanem úgymond “tiszta lével” fogyasztják. Egyébként ha Max első összefoglalóját megnézed Edit (Esc) szintén tejfölösen készitette, vagyis ő Erdélyi csorbát főzött(pontosan ez én csorbám után következik – nézd meg.). Neve a román “ciorbă” elnevezésből ered, amit az erdélyi magyarok átvettek és magyaritottak, azért csorba.

  4. 5. november 2009 - 11:29

    :)) Nahát, Sedith kiegészitésével együtt, gondolom teljes képet nyerhetünk arról, honnan is ered a csorba neve.🙂 Egyébként helyes az észrevétele Sedithnek, ui. a csorba kifejezesé valóban csak savanyú levesekre vonatkozik – ezt megerősitem. Ja, és tetszik a csorbád, bár gombócból én kihagytam volna a tojást és a zsemlemorzsát – de ez már izlés dolga.🙂

    • stampoasis
      5. november 2009 - 15:55

      az az igazság, kicsit tartottam attól, hogy a csak húsból készült gombóc szétesik… ezért gondoltam, jobb “biztosra” menni a tojással. akkor meg kicsit túl híg volt, így került bele a zsemlemorzsa. legközelebb csak húsból csinálom. elhiszem neked, hogy nem esik szét;-)

  5. 5. november 2009 - 18:24

    Szia!
    Jól néz ki ez a leves. Valamelyik nap talán én is kipróbálom. Én tudok adni neked lestyánt, megnéztem a kertben. Nem fagyott meg. Írja az email címemre, hogyan tudom neked eljutatni.

  6. 5. november 2009 - 18:25

    Juttatni (jav.

    • stampoasis
      5. november 2009 - 18:42

      vali, nagyon aranyos töled. köszönöm. írtam neked emilt, de nem hinném, hogy ilyen messzire eltudna érni:-(

  7. 5. november 2009 - 18:54

    El tud jutni, itt – http://fakanalforgato.blogspot.com/2009/07/lestyan-telire.html – találtok leirást, hogyan kell eltenni és jól becsomagolva bárhová eljut. A szomszédasszonyom a lányának Londonba küldött igy lestyánt. :))) És megérkezett.

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

