zsálya-tea

20. október 2009 Hozzászólás Go to comments

IMG_6395most éppen az van, hogy a múlt hét elött kezdödött megfázásos tüneteim mégsem akarnak teljesen eltünni. második este ülök itt forró zsályateát szürcsölgetve abban a reményben, hogy sikerül megakadályoznom, hogy teljesen  hatalmába kerítsen a torokfájás annak minden kíséröjével. mivel ezzel mostanság egészen biztosan nem vagyok egyedül, összeszedtem néhány tudnivalót erröl a hasznos növényröl. annál is inkább, mert én a zsályát (mint a legtöbb zöldfüszert) sokáig csak füszerként és nem gyógyteaként ismertem. levesekhez, frissensültekhez, halakhoz és spárgához szoktam használni. gyakran forró vajon sütöm meg pillanatok alatt egyben  a zsálya leveleit, majd a zsályás vajon sütöm ki a húst/ halat. a roppanós levelek  díszítésként jól mutatnak a tányéron és nagyon ízletesek.

Datei:Salbeiblätter.jpg

zsálya (orvosi zsálya: salvia officinalis)

nekem a latin neve különösen tetszik:  salvia= gyógyítani.

az ajakosvirágúak  családjába tartozik, dél-európa karsztjain tömegesen termő, de az egész világon elterjedt, bokros, illatos félcserje.


rendkívül sok hatóanyagot tartalmaz: illóolajat, cserzőanyagokat (rozmaringsavat, oleánolsavat), diterpéneket (karnozolt), flavonoidokat (szalvigenint, luteolint). az illóolaja tartalmaz tujont, kámfort, borneolt, eukaliptolt, linaloolt.

így aztán rendkívül széles körben, a legkülönbözőbb bántalmakra alkalmazható.  a levelek forrázata illóolaj- és cseranyag-tartalmuknál fogva fertőtlenítő, baktériumölő, gyulladásgátló hatásúak. izzadás, bélhurut kezelésére kiváló. egyes országokban növényi aszpirinnek nevezik. a fentiek mellett a zsálya gyulladás- és izzadáscsökkentő hatással rendelkezik, ismeretes a verejtékképződést szabályozó hatása, ajánlják fogínygyulladás, száj- és garatnyálkahártya-gyulladás ellen öblögetőszerként,  légzőszervimegbetegedésekre pedig a zsálya az egyik legjobb gyógynövény. emellett ajánlott felfúvódásra ill.  emésztési zavarok kezelésére. a levelek rovarcsípések és kisebb duzzanatok kezelésére is alkalmasak, ha a sérült felületet bedörzsöljük a levél nedvével.

a teához leforrázok  2,5 dl forrásban lévő vízzel 1 teáskanálnyi szárított zsályalevelet, majd 10 perc állás után leszüröm és mindenféle édesítöszer nélkül még forrón iszom.   ma este 3 csészével ittam belöle és amint megtudtam, sokkal többet nem is szabad (max. 6 gramm naponta),  a magas tujon-tartalom miatt.  a zsályatea hatását elfogyasztása után 2-3 óra múlva fejti ki.

az információkat itt és itt olvastam. a kép a wikipédiától és innen.

  1. 21. október 2009 - 03:58

    Remélem segít!🙂
    Köszönjük az infót!

  2. 21. október 2009 - 06:56

    most a munkahelyen éppen egy “atme dich frei”-teát készítettem. ebben a zsálya mellett van még édeskömény, gyömbér, fahéj, eukaliptusz stb. én is remélem valamelyik csak hatni fog elöbb-utóbb.

    mondd, te tényleg hajnali négykor szoktál kommenteket írni?

  3. Abigél
    21. október 2009 - 15:58

    Szia!
    Én úgy tudom hogy a zsályateát szigorúan 3 percig kell főzni! Így oldódnak ki belőle a legfontosabb drogok, hatóanyagok. És nem szabad melegen inni, csak langyosan vagy hidegen. Ez Prof.Dr. Török Szilveszter ajánlása. Megvolt nekem a gépemen is, de sehol sem találom, de ha ráakadok akkor belinkelem neked hogy honnan olvastam.
    Abigél

  4. stampoasis
    21. október 2009 - 18:55

    @abigél: köszönöm az infót. utána fogok nézni, és majd leírom, mit találtam.

  5. Makka
    22. október 2009 - 11:21

    Mit csinál a túl sok tujon?
    A barátnőmék csináltak zsályabort, állítólag nagyon finom és persze hasznos is. Ha érdekel, hogy lehet elkészíteni, nyugodtan érdeklődj tőle a http://csupor.wordpress.com blogon. (Nem reklámozni akartam.)

  6. 22. október 2009 - 11:28

    @makka, köszi szépen, majd megnézem és írok külön még egy posztot a tujonról és egyebekröl, amik itt felmerültek.

    pár napja nem sikerül a blogodat megnéznem, mert mindig lefagyok. éopp ma próbáltam egy másik gépröl is, de ott sem sikerül:-(

  7. Makka
    22. október 2009 - 12:50

    Nem tudom, mi lehet, egyszer erre panaszkodott már Szepyke, tegnap meg Lorien is. Pedig nem csináltam semmit, nem változtattam. Tegnapelőtt volt valami szerverproblémája a google-nak, az állandó olvasós widget írta ki. Lorien explorert használ, nem volt abban mostanság valami update? Tartok tőle, hogy több dolog együttjárása miatt van, de sajnos nem értek hozzá annyira, hogy ki tudjam bogozni.

  8. Délkuti Gyöngyi
    14. június 2012 - 12:57

    A zsálya teát nem elég forrázni hanem 5 percig főzni kell a mérgező tujon tartalma miatt!

  1. 24. október 2009 - 09:01

Vélemény, hozzászólás?

