Kezdőlap > csak ülök és beszélek, saláta > zöldsaláta céklával – kaktuszfüge helyett

zöldsaláta céklával – kaktuszfüge helyett

12. október 2009 Hozzászólás Go to comments

Bild 004

ma esti vacsoránkról csak azért számolok be, nehogy valaki úgy járjon, mint én. a vacsorához vásároltam munka után (tölgysaláta, paradicsom, uborka, mozzarella, feynömag) plusz alma, banán, narancs, kiwi – a szokásos gyümölcs-készletünk feltöltéseként. mr. R. hetek óta csak müzlit hajlandó reggelizni, még a napi almáját és banánját is sajátjkezüleg vagdossa össze. amióta ismerjük egymást lelkesen készít minden(!) reggel egy napkezdö nagy pohár narancslevet. 

mialatt ezeket a szokásos növényeket pakoltam a kosaramba, felfigyeltem a kaktuszfügére:

 Kaktusfeige

láttam már eddig is, de ilyen exotikus csodákra nem szoktam elcsábulni – általában az ára is elriaszt és a környezetvédelmi lelkiismeretem is ellene van. nos ma este csak sikerült elcsábulnom, gondoltam jó érettnek tünnek (öszintén szólva halvány gözöm sem volt, mikor lehetnek azok, de volt szép piros, sárga, narancssárga és zöld), 4 db € 1,49-ért megér egy próbát. hazaérve gyorsan megnéztem kedvenc vegetáriánus szakácskönyvemben, amelyben minden, de tényleg minden zöldség/ gyümölcs kap egy kis beszámolót és föleg leírást arról, mit hogyan kell/ érdemes fogyasztani. elolvastam a pár sort, rácsodálkoztam arra a sorra, hogy “használjunk gumikesztyüt az elkészítésekor”. ezután visszamentem a konyhába, elkészítettem a salátát (a fentiekböl, plusz a tegnapi maradék sült céklából). gondoltam feldobhatnám még kísérletképpen  a kaktuszfügével. gyorsan egyet megmostam, kettévágtam. 

a könyv szerint meg kell szabadítanunk a héjától és a belsejét kell fogyasztanunk. a wikipédia pedig ilyeneket ír róla:

“A kaktuszfüge, lófüge vagy tuna a fügekaktusz (Opuntia sp.) termése. Többnyire élénk- vagy bíborvörös, ritkábban sárgás árnyalatú. A hosszúkás, ovális, ritkábban gömbölyű vagy körte alakú, 5-7 cm-es, ősszel érő termések a szártagok peremén ülnek, mintha sok kis színes madár telepedett volna rájuk. A zöldes alapszín mellett sárga, narancssárga, rózsaszín, piros, lila, lilásbordó és gesztenyebarna színben pompázhatnak.

A kaktuszfügének három színváltozata ismertebb: a fehér, a sárga és a bordó húsú. A hús lédús, fényesen áttetsző, kellemesen savanykás ízű, de nem illatos. Üdítő hatású gyümölcs, gyakori kísérője a mediterrán étkezéseknek. A friss fogyasztás mellett szárítva (aszalva), sörbetnek és leveknek, befőtteknek dolgozzák fel. Mexikóban a kukorica és tequila agave mellett alapvető táplálék. Tunatermelő régiók: Mexikó, Szicília, Chile, Brazília és Észak-Afrika. A gyümölcsről gondosan letakarítják a horgasszőröket és a töviseket, majd nyersen vagy szárítva fogyasztják. Íze leginkább a görögdinnyére emlékeztet, állaga kocsonyás. Kemény, fekete magjai nem ehetők.”

ehhez képest az én tapasztalatom az lett, hogy

1. állaga tényleg kocsonyás

2. a könyvemnek igaza volt: elég semleges ízü (görögdinnyére engem még halványan sem emlékeztetett)

3. abban is igaza volt a könyvemnek, hogy jó lett volna gumikesztyüt húzni. de legalább a wikipédiát elolvasni és elhinni, hogy a horgasszöröket jobb lett volna fogdosás elött letakarítani.

szóval most itt ülök és gépelek, mialatt ezek az alattomos horgasszörök vígan szúrkálják itt is ott is a tenyeremet és a   középsöujjam jobb oldalát. rá sem ejtenek, hogy már huszonhatszor kezet mostam, pipettével próbálgattam kiszedni öket. mindezek mellett csak kicsit nyugtat meg, hogy úgy látszik, nem csak én szívtam meg…. 

  1. Makka
    22. október 2009 - 11:15

    Szia!

    Egyszer nekem anyukámék hoztak Spanyolországból ilyen kaktuszfügét, az nagyon finom volt, én legalábbis elég édes ízre emlékszem. Azt is mesélték, hogy annak pasinak, akitől vették, elég rosszul nézett ki mindkét karja és keze, mert puszta kézzel szedte le az orruk előtt és meg is tisztította.
    Az ilyen apró kis szúrkákat áztatással a legjobb kezelni, bármennyire is tök hülyén néz ki az ember, ahogy lógatja mindkét kezét a vízbe. De lehet elegánssá és dekadenssé is tenni egy jó fürdőt készítve, fájdalomcsillapítónak egy pohár valami közben stb.:))

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

